План роботи районного методичного об'єднання вчителів фізики та астрономії Новоодеського району на 2015-2016 н.р.

У 2014-2015 навчальному році члени районного методичного об’єднання вчителів фізики та астрономії працювали над розв’язанням першочергових завдань навчання та виховання учнів за сучасних умов. З урахуванням рівня організації навчально-виховного процесу, особливостей учнів, учителів члени районного методичного об’єднання вчителів фізики та астрономії працювали над вирішенням методичної та виховної проблем.

Районне методичне об’єднання вчителів фізики та астрономії працювало керуючись Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Концепцією загальної середньої освіти, Національною доктриною розвитку освіти, Державною національною програмою «Освіта України ХХІ ст», директивними та інструктивними документами Міністерства освіти та науки України, департаменту освіти та науки, молоді ОДА, обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.

Всі школи району в певній мірі забезпечені лабораторним та демонстраційним обладнанням, але більшість обладнання застаріле, потребує ремонту та оновлення.

До складу РМО входить:

25 учителів фізики, з них : фахівців-21, не фахівців-8 (учитель історії-Димівська ЗОШ, математики- (Новоодеська ЗОШ №3, Бузька, Гурївська, Костянтинівська, Михайлівська,Червоноволодимирівська ЗОШ). Мають вищу кваліфікаційну категорію - 5, І- 7 , ІІ-4, спеціалістів-4. Звання «Учитель -методист» мають -1, «Старший учитель» - 2. Молодих педагогів до 3 років – 8 учителів та з них мають незакінчену вищу освіту -5 (Ярошевська О.С.,Захожа Р.В., Петрова Т.В., Дворжак Т.С., Шаповалов М.А., Ляшинська О.О., Кравченко В.В., Сулиця О.В.) зі стажем роботи до 10 років - 4 педагогів, до 20 років-3, більше 20 років - 10 та пенсіонерів – 2 вчителя.

17 учителів астрономії, з них : фахівців - 12, не фахівців - 5 (учителі біології- (Підлісненська ЗОШ), математики - Костянтинівська, Гур’ївська, Новоодеська ЗОШ №3). Мають вищу кваліфікаційну категорію - 4, І - 3, ІІ - 3, спеціалістів - 5. Звання «Учитель -методист» мають - 1, «Старший учитель» - 2. Молодих педагогів до 3 років та мають незакінчену вищу освіту -4 (Ярошевська О.С., Шаповалов М.А., Захожа Р.В., Кравченко В.В.), зі стажем роботи до 10 років - 5 педагогів, до 20 років - 2, більше 20 років - 6 та пенсіонерів – 2 вчителя.

Одночасно фізику й астрономію викладають 15 педагогів.

Протягом 2014-2015 н.р. підвищення кваліфікації пройшли 4 педагоги при МОІППО (Крикун Л.М., Ярошевська Г.Л.,Магда В.В., Шарт Т.І.). Проатестувано 3 учителів (Крикун Л.М., Кравченко В.В., Шепелєва В.І.), з них підвищили кваліфікаційну категорію - 1 педагог, підтверджено -2.

Вчителі фізики та астрономії району в 2014-2015 н.р. працювали над методичною темою : « Підвищення ефективності навчання фізики».

Уся робота з підвищення професійної майстерності вчителів будувалася на основі попереднього аналізу різноманітних даних, результатів діагностичних досліджень, анкетувань. Методична робота на діагностичній основі дає можливість виявити переваги та недоліки набутого досвіду роботи вчителя та помилки, що потребують методичної корекції, допомоги, і на цій підставі спланувати подальші дії з колегами у методичному об’єднанні.

У роботі методичного об’єднання поєднуються колективні, індивідуальні форми роботи, застосовуються нетрадиційні методи їх проведення, зорієнтовані на особистість кожного вчителя, на зростання його педагогічної майстерності й задоволення запитів учителів-практиків.

Робота над науково-методичними проблемами вимагає всебічної обізнаності вчителів із питань науки та педагогічної практики. З цією метою використовується інформаційна база райметодкабінету та фахових видань, які виписують педагоги.

Основною складовою в підвищенні наукового, фахового та методичного рівня вчителів є самоосвіта. В її процесі вивчається нова література (журнали, газети освітнього профілю), методи та методика викладання окремої галузі знань, набутий досвід іншими педагогами і не лише вітчизняними. Результати цієї роботи були викладені у вигляді доповідей на засіданнях методичних об’єднань та майстер-класах, а також при відвідуванні відкритих уроків.

Роботу методичного об’єднання організовано наступним чином: з чотирьох засідань на рік два - теоретичні, два - проводяться у формі семінарів-практикумів на базі шкіл, додатково за потребою педагогів проводяться тренінги з вдосконалення ІКТ-компетентності.

Склалася певна система роботи з молодими вчителями. Проводилися засідання школи молодого учителя, організовували відвідування та аналіз уроків у досвідчених вчителів, надавалася практична допомога у розробці певних тем уроку та складання календарно-тематичного планування. Молоді вчителі залучаються до всіх форм методичної роботи, які проводяться з учителями в районі.

31 березня 2015р.на базі відділу освіти проведено відкрите засідання Школи молодого вчителя у формі фестивалю «Нове ім’я», який проводиться в районі два роки поспіль. У заході взяли участь 2 молодих спеціалістів з Сухоєланецької, Бузької ЗОШ та їх наставники, керівники районних методичних об’єднань, лауреат обласного туру Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2015» Ковальська Л.О. Під час фестивалю учасники показали самопрезентацію «Я – учитель», фрагмент з практичного досвіду «Я роблю так», «Моє хобі». Лунгол А.О., вчитель біології Себинської ЗОШ, учасник минулорічного районного фестивалю «Нове ім’я» та обласного проекту «Дворічне стажування молодих учителів» познайомила присутніх із завданнями та планами даного проекту.За результатами участі у фестивалі нагороджено грамотами молодих педагогів та відзначено учасників у номінаціії: « Інновації в навчанні» - Шаповалова М.А., вчителя фізики Сухоєланецької ЗОШ, та « Покликання» - Захожу Р.В., учителя математики, фізики Бузької ЗОШ.

В ході планування методичної роботи зверталася увага на проведення тематичних семінарів, які є найефективнішою роботою з учителями. Для ефективного їх проведення здійснювали попередню підготовку до них: вивчення теоретичного матеріалу, узагальнення навчальних тем, які вивчаються на основі проблеми, проведення майстер класів. Обговорення уроків, що традиційно зводяться до відзначення тільки позитивного в їх проведенні, замінено на обговорення проблеми, яка виноситься на семінар. Щоб обговорення проходило невимушено, заздалегідь готуються питання для дискусії, яка допомагає виявити різноманітні точки зору на проблему. Це спонукає вчителів до активної участі в обговоренні, обміну думками та висловлювання пропозицій щодо вирішення методичної проблеми.

Протягом року на семінарах, практичних заняттях та тренінгах вчителі розглядали наступні питання:

˗ Проектні технології навчання на уроках природничого напряму

˗ Організаційні питання: ведення журналів, підготовка до ДПА, участь у конкурсах, організація та результати проведення районного веб-квесту.

˗ Формування навичок ХХІ століття на уроках природничого напряму.

˗ Зовнішнє незалежне оцінювання з фізики у 2015 році.

˗ Використання вільного програмного забезпечення на уроках фізики та астрономії.

˗ Новітні технології: веб-квест з природничого напряму.

˗ Використання Google-технологій у діяльності вчителя.

- Організація фізичного експерименту.

˗ Організація роботи районної очно-дистанційної школи.

˗ Навчально-дослідницька діяльність та винахідництво: мотивувати, навчити, підтримати.

˗ Робота з обдарованими дітьми. Розбір завдань районної,обласної олімпіади.

На засіданнях також впроваджуються і нетрадиційні форми методичної роботи: круглий стіл,майстер-клас, аукціон педагогічних ідей та методичний фестиваль. У ході відвідувань закладів проводяться огляди кабінетів фізики, під час яких вчителі знайомлять колег з своїми методичними матеріалами.

На засіданнях методичних об’єднань заслуховуються і обговорюються доповіді з найактуальніших питань навчання і виховання; робиться огляд нової фахової літератури; обговорюються книги, статті з журналів і газет на актуальні теми.

Ефективному засвоєнню вивчення фізики впливає впровадження різноманітних курсів за вибором та спецкурсів. Такі курси постійно вводяться в Новоодеській ЗОШ №2, Кандибинській ЗОШ. Учнями розглядаються різні методи розв’язування фізичних задач; здійснюється підготовка до ЗНО; розглядаються ускладнені задачі з фізики: «Методи розв’язування фізичних задач» (10 кл, Кандибинська ЗОШ, учитель Кравченко В.В.), «Фізика спілкування» (8 кл., ЗОШ №2, учитель Ярошевська О.С.). Ефективність використання курсів за вибором та спецкурсів підтверджує результативність учнів у Всеукраїнських учнівських олімпіадах з базових дисциплін.

З метою вивчення Google-технологій у тренінгах взяли участь у Новоодеській ЗОШ №1 11 листопада 2014 р педагоги: Гусак Ю.С., Шарт Т.І., учителі Баловненської та Троїцької ЗОШ та 30 березня 2015р. Цаволик В.М., учитель Новосафронівської ЗОШ. Під час тренінгів вчителі створили персональні сайти, які доповнять інформаційний простір вчителів-природничників району.

28.11 2014 р. на базі Дільничної ЗОШ проведено районний семінар вчителів фізики та астрономії з теми " Ефективні технології навчання як умова модернізації фізичної освіти".

В ході семінару вчителі переглянули урок фізики у 8 класі з теми "Сила тертя", на якому вчитель Дільничної ЗОШ продемонструвала формування науково-дослідницьких навичок школярів при вивченні фізики. На практичній частині семінару Петрова Т.В. та Шаповалов М.А., учителі Дільничної та Сухоєланецької ЗОШ, представили вчителям можливість використання інноваційних ефективних технологій як засіб модернізації фізичної освіти.

5 січня на базі Новоодеської ЗОШ №2 проведено практичний семінар, на якому вчителі обговорили програму з фізики 7 кл за новим Державним стандартом та склали календарне планування. Також вчителі зібрали та систематизували відеоматеріали для використання на уроках у 7 кл.

26 червня проведено районний семінар учителів фізики з проблеми: "Інноваційні технології при вивченні фізики". В рамках угоди співпраці педагогами відвідано кафедру фізики Миколаївського національного університету ім. В. Сухомлинського. Учителі фізики стали учасниками університетських читань"Крок до науки". Читання проводяться кафедрою з метою формування майбутньої інтелектуальної еліти України та стимулювання творчого самовдосконалення учнівської молоді. Разом зі студентами механіко-математичного факультету педагоги представляли їхні проекти з різних напрямів, проводили фізичні експерименти. За наслідками представлень було здійснено голосування на кращий проект і викладачами кафедри вручено присутнім сертифікати учасника університетських читань.

З метою підвищення фахового рівня та знань розвитку науки,технологій виробництва учителі відвідали обсерваторію МНУ та музей суднобудівного заводу "61 комунара".

Протягом квітня-травня вчителі долучилися до участі у конкурсному відборі оригінал-макетів підручників для учнів 7 класів загальноосвітніх навчальних закладів на Репозитарії підручників. За результатами відбору педагоги віддали перевагу підручникам з фізики: Баряхтар В.Г. (21 ЗНЗ), Сиротюк В.Д. (1 ЗНЗ), Шут М.І. (1 ЗНЗ).

З 8 по 22 червня 2015 року педагоги взяли участь у Всеукраїнському педагогічному інтерактивному марафоні «Відкриті педагогічні студії «Якісна освіта – це…», організований Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти . Учителі району долучилися до організуваного діалогу з актуальних питань сучасної освіти між науковцями, методистами, авторами навчально-методичної літератури, вчителями, ознайомилися з досягненнями сучасної педагогіки:

-Навчання фізики з натхненням Бар’яхтар Віктор Григорович, директор Інституту магнетизму НАН України та МОН України, доктор фізико-математичних наук, професор, академік НАН України, Герой України, співавтор лінійки підручників Божинова Фаїна Яківна, учитель-методист, відмінник народної освіти України, співавтор лінійки підручників;

- Учителю фізики: точки опори в різноманітті програм і підручників Гельфгат Ілля Маркович, учитель фізики Харківського фізико-математичного ліцею № 27, учитель-методист, заслужений учитель України, кандидат фізико-математичних наук; автор підручника;

- Формування основ науково-теоретичного мислення на уроках фізики в 7-му класі Добровольський Валерій Володимирович, вчитель фізики, директор Черкаської спеціалізованої школи І–ІІІ ступенів № 13 Черкаської міської ради Черкаської області.

Згідно з висновками провідних дидактів української школи, показником ефективності науково-методичної роботи є співставлення зростання педагогічної майстерності з кінцевою метою методичної роботи - підвищенням якості та ефективності навчально-виховного процесу. Систематична цілеспрямована методична робота з учителями фізики, яка позитивно впливає на рівень професійної компетентності педагогів району, суттєво позначається на її результатах і ефективності.

Підвищенню фахового рівня педагогів сприяє їх участь у методичних заходах різного рівня: конференціях, семінарах, конкурсах тощо. Постійно проводиться робота по залученню учителів та учнів району до щорічних конкурсів, олімпіад, турнірів.

Організація результативної участі школярів у конкурсах, олімпіадах, турнірах - кропітка праця, яка потребує високого рівня фахової майстерності педагога. Щорічно у районі проводиться ІІ етап Всеукраїнських учнівських олімпіад з фізики та астрономії. Належним чином відносяться до підготовки учнів до учнівських олімпіад, зокрема у 2014-2015 н.р., учителі Новоодеської ЗОШ №1(Ярошевська Г.Л.), Новоодеської ЗОШ №3 (Стоянов С.К.) , Новопетрівської (Шепелєва В.І.), Гур’ївської ЗОШ (Сулиця О.В.), Баловненської ЗОШ (Гусак Ю.С.), Кандибинської ЗОШ (Кравченко В.В), Улянівської ЗОШ (Бондаревський М.Г.), Себинської, Підлісненської ЗОШ (Воробйов В.І.), Сухоєланецької ЗОШ (Шаповалов М.І.), Дільничної ЗОШ (Петрова Т.В.). У 2014-2015 н.р. у ІІ етапі Всеукраїнської олімпіади з фізики взяли участь 93 учень, з них призерами стали 14 учнів ( з міських шкіл та 10 учнів з сільських) :

Новоодеської ЗОШ №1 (Білоус Ірина (8 клас), Шарапов Владислав (10 клас), Чукась Дмитро(11 клас), Новоодеської ЗОШ №3 (Трофименко Яна (8 клас), Баловненської ЗОШ (Бандурка Вікторія (7 клас), Новопетрівської ЗОШ (Алексєєв Владислав (7клас), Гур’ївської ЗОШ (Костенко Євген (8 клас), Кандибинської ЗОШ (Тіман Денис (9 клас), Павлова Тетяна (7 клас), Улянівської ЗОШ (Кобилінський Віталій (7 клас) ,Дільничної ЗОШ (Загводський Дмитро (7 клас), Підлісненської ЗОШ (Рибаков Владислав (7 клас), Себинської ЗОШ (Несторенко Олександр (8 клас), Сухоєланецької ЗОШ (Лашта Ангеліна(8клас).

з астрономії взяли участь 27 учнів, з них призерами стали 2 учні ( 1 з міської школи та 1 сільської):

10 клас

ІІІ – Тхір Наталія, Костянтинівська ЗОШ

11 клас

ІІІ – Ковган Анжела, Новоодеська ЗОШ №1.

Для участі в ІІІ етапі олімпіад з фізики делеговано:Трофименко Яна (8 кл), Новоодеська ЗОШ №3; Тіман Денис (9 кл), Кандибинська ЗОШ; Шарапов Владислав (10 кл), Новоодеська ЗОШ №1; Чукась Дмитро (11 кл), Новоодеська ЗОШ №1, з астрономії учні не брали участь.

Однак, учні показали недостатній рівень знань на ІІІ етапі олімпіад, не посівши жодного призового місця.

Учителі Ярошевська Г.Л., Стоянов С.К., учителі Новоодеських ЗОШ №1,3, постійно є членами журі ІІІ етапу учнівських предметних олімпіад з фізики, а Стоянов С.К. і з астрономії.

Учні Новоінгульської ЗОШ взяли участь у V обласному конкурсі для учнів 5-11 класів ЗНЗ «Енергія-2015».

Кравченко В.В., Ярошевська Г.Л., учителі Кандибинської, Новоодеської ЗОШ №1, подавали матеріали на обласні астрономічні читання: на відзначення 80-річчя від дня народження Юрія Гагаріна та які ввійшли у збірку «Пізнаємо Всесвіт», виданою кафедрою природничо-математичної освіти та ІТ МОІППО.

Ярошевська Г.Л., керівник РМО , взяла участь у засіданнях обласної педагогічної Відкритої студії «Наука і ми»(м.Київ, жовтень 2014) та 19 травня у м. Миколаєві з теми «Сучасні фізичні технології - запорука подальшого розвитку людської цивілізації» .

Із метою підготовки вчителів до викладання фізики за новою навчальною програмою у 2014 році в області працювала обласна творча група вчителів фізики з проблеми «Проектування навчально-виховного процесу з фізики в основній школі за новою програмою», членом якої є Ярошевська Г.Л., керівник РМО. Члени творчої групи працювали над розробкою матеріалів до нового методичного посібника для вчителів фізики «Особливості організації навчально-пізнавальної діяльності учнів у процесі вивчення фізики за новою програмою. 7 клас», зміст якого укладений відповідно до запитів педагогів області.

Кравченко В.В., учитель Кандибинської ЗОШ, розробила цикл курсів за вибором «Методи розв’язування фізичних задач» для учнів 10-11 класів, який пройшов відповідну процедуру затвердження.

Важливим аспектом роботи зі здібними учнями є залучення їх до участі в альтернативних конкурсах. Позитивним є участь школярів у Міжнародному природничому конкурсі «Колосок-осінній-2014» - 415 учнів з 21 ЗНЗ «Колосок-весняний-2015» - 231 учнів з 15 закладів та у Всеукраїнському фізичному конкурсі «Левеня-2015» - 85 учнів з 16 ЗНЗ, які показали відмінний результат-24 учні, добрий-35.

Проте, в традиційному Обласному форумі юних шанувальників фізики та астрономії та конкурсі «Енергія – 2014» зовсім не взяли участь .

Протягом 2014-2015н.р. діяла районна очно-дистанційна школа обдарованих учнів (керівник Ярошевська Г.Л.) До складу якої входив учень Новоодеської ЗОШ №1 Чукась Дмитро.

Розвиток комп'ютерних технологій, особливо Інтернет-технологій, дає потужний імпульс розвитку всього людства. Усвідомлюючи цей факт, необхідно прагнути активно використовувати нові технічні досягнення в навчальних цілях. Для зацікавлення учнів вивченням фізики використовуючи інтерактивну навчальну діяльність, яка суттєво відрізняється від простого пошуку інформації в Інтернеті та надає учням можливість знайти нове для себе – веб-квест. З 16 по 27 березня 2015 р відбувся веб-квест з природознавства "Природа Миколаївщини", організатором якого була методист РМК Богданова О.О. Учні 8-11 класів взяли участь у веб-квесті, який відбувся на сайті «Планета веб-квестів» . Переможцями ІІ веб-квесту з природознавства стали:

І місце - Тхір Вікторія та Тхір Наталія, учениці Костянтинівської ЗОШ

ІІ місце - Скараєва Ніна, учениця 11 класу Себинської ЗОШ

Цаволик Марина, учениця 11 класу Новосафронівської ЗОШ

ІІІ місце - Собчук Владислав, Стецюк Анастасія, учні Артемівської ЗОШ.

Учні 8-11 класів позмагатися та взяти участь у ІІ районному веб-квесті з фізики "Експериментальна фізика", який відбувся з 13 по 30 квітня 2015 р. За його результатами:

І місце - Чекмаз Наталія, учениця 10 класу Сухоєланецької ЗОШ

ІІ місце - Тхір Наталія та Тхір Вікторія, учениці Костянтинівської ЗОШ

Інтернет є сполучною ланкою між учасниками освітнього процесу всередині навчального закладу і зовнішніми особами та організаціями, такими як батьки, інші школи, управління освітою, методичні центри, наукові організації і т. п., а також власні ресурси Інтернету.

В інформаційному освітньому просторі Новоодеського району з 2012 року діє сайт спільноти вчителів фізики. Протягом останніх років педагоги активно долучаються до наповнення сайту спільноти: надсилають матеріали з досвіду роботи, поповнюють методичну скарбничку конспектами уроків та позакласних заходів, представляють до уваги конкурсні роботи, розміщують матеріали для підготовки до олімпіад, надають методичні рекомендації тощо.

За сучасних умов розвитку освіти України великого значення набуває система методичної роботи в районі, головною метою якої є не лише надання допомоги вчителям у розвитку та підвищенні професійної майстерності, але й активізація творчого потенціалу кожного вчителя методичного об'єднання. Для школи потрібні висококваліфіковані вчителі, які постійно шукають і знаходять найбільш ефективні шляхи й засоби вирішення завдань навчання, виховання, розвитку учнів, підготовки їх до життя. Вирішення цих завдань потребує пошуків творчих шляхів удосконалення всіх ділянок методичної роботи, систематичного озброєння вчителів міцними й глибокими знаннями, підвищення ефективності їхньої праці.

Реалії сучасного життя підтверджують значення фундаментальних наук у становленні та розвитку кожної держави, забезпеченні її конкурентоспроможності, економічної незалежності.

Шкільна фізика як фундамент природничої освіти вносить вагомий вклад у виховання високоінтелектуальної наукової еліти держави, що є запорукою майбутнього розвитку країни. Тому основним завданням учителя фізики є створення умов для всебічного розвитку особистості учня, забезпечення якісного навчання фізики в умовах переходу на новий Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти, який для вчителів фізики розпочинається наступному навчальному році.

Головною метою навчання фізики в середній школі є розвиток особистості, становлення наукового світогляду й відповідного стилю мислення, формування предметної, науково-природничої (як галузевої) та ключових компетентностей.

Формування предметних компетенцій, реалізацію яких передбачає предметна (фізична) компетентність як особистісна характеристика учня: пояснювати перебіг фізичних явищ і процесів і з’ясувати їхні закономірності; застосовувати основні методи наукового пізнання; характеризувати сучасну фізичну картину світу; розуміти наукові засади сучасного виробництва, техніки і технологій; використовувати набуті знання в повсякденній практичній діяльності; оцінювати межі застосування фізичних законів і теорій; виявляти ставлення до ролі фізики в розвитку інших природничих наук, техніки і технологій, застосування досягнень фізики для раціонального природокористування та запобігання їх шкідливого впливу на навколишнє природне середовище і організм людини.

Особливістю нової програми є наявність навчальних проектів, які є ефективним засобом формування всіх видів компетентностей (предметної, галузевої (науково-природничої), ключових).

Для досягнення цієї мети визначено наступні завдання районного методичного об’єднання вчителів фізики та астрономії:

˗ Знайомство з нормативною та методичною документацією з питань освіти, викладання шкільного курсу фізики та астрономії.

˗ Забезпечення професійного, культурного та творчого росту вчителя.

˗ Вивчення нового змісту, технологій та методів педагогічної діяльності з предмету.

-Впровадження нових Державних стандартів на уроках фізики у 7 класі.

- Організація дослідно-експериментальної роботи.

- Вивчення та аналіз стану викладання фізики та астрономії у ЗНЗ.

- Організація роботи з обдарованими дітьми, проведення олімпіад, конкурсів тощо.

- Робота з обдарованими дітьми. Розбір завдань районної,обласної олімпіади.

- Проведення конкурсів професійної майстерності педагогів.

- Узагальнення передового перспективного досвіду вчителів та впровадження його у практику.

- Організація відкритих уроків, позакласних заходів.

- Організація роботи з молодими вчителями фізики та астрономії.

- Підготовка учнів до ДПА, зовнішнього незалежного оцінювання з фізики у 2016 році.

- Поширення передового педагогічного досвіду.

- Запровадження інноваційних форм роботи.

- Організація роботи районної очно-дистанційної школи.

- З метою обміну досвідом заслуховувати звіти про підвищення кваліфікації, творчі відрядження тощо.

- Допомога вчителям в організації самоосвіти.

- Налагодження співпраці з механіко-математичним факультетом Миколаївського національного університету ім. В.О.Сухомлинського.

Серпень, 2015

1. Про виконання плану роботи РМО вчителів фізики та астрономії за минулий навчальний рік та обговорення плану роботи на поточний навчальний рік.

( Ярошевська Г.Л. голова РМО вчителів фізики та астрономії )

2. Забезпечення навчально-виховного процесу у районі: готовність кабінетів до роботи у новому навчальному році; підсумки участі учнів та вчителів в конкурсах протягом 2014-2015 н.р.; залучення до участі у конкурсах,конференціях, турнірах та олімпіадах у 2015-2016 н.р. (Бончук О.М., методист )

3. Розподіл доручень та завдань між членами МО на новий навчальний рік.

(Ярошевська Г.Л., голова РМО вчителів фізики та астрономії ).

4. Аналіз навчальних програм, підручників на 2015-2016 н.р. Опрацювання інструктивно-методичних матеріалів. (Бончук О.М. методист , Ярошевська Г.Л. голова РМО вчителів фізики та астрономії)

5. Впровадження нових Державних стандартів у 7 класі. (Ярошевська Г.Л. голова РМО вчителів фізики та астрономії )

6. Ознайомлення з «Методичними рекомендаціями щодо національно-патріотичного виховання у ЗНЗ».

7. Обговорення участі у Всеукраїнському педагогічному інтерактивному марафоні «Відкриті педагогічні студії «Якісна освіта – це…».(Члени РМО) та Всеукраїнської науково-практичної конференції «Особливості підвищення якості природничої освіти в технологізованому суспільстві» (29 жовтня 2015 року, МОІППО).

8. Робота з обдарованими дітьми: організація роботи районного осередку обласної очно-дистанційної школи (секція «Фізика» (Бончук О.М., методист , Ярошевська Г.Л. голова РМО вчителів фізики та астрономії)

Листопад, 2015( Сухоєланецька ЗОШ )

Семінар з проблеми « Нові підходи до вивчення фізики у 7 класі за новою програмою»

1. Уроки у 7 класі

2. Майстер-клас "Я роблю так: Вивчення фізики у 7 класі" ( учителі ЗНЗ)

3. Викладання уроків фізики у 7 класі за різними підручниками (круглий стіл)

4. Організаційні питання: ведення журналів, про підготовку та участь в ІІ етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад, конкурсах, підготовка матеріалів до обласних проектів (Бончук О.М., методист )

Січень, 2016

1. Презентація молодих вчителів-конкурсантів у фестивалі "Нове ім'я» (Захожа Р.В., учитель Бузької ЗОШ )

2. Зовнішнє незалежне оцінювання з фізики: пісумки ЗНО-2015 та про підготовку в 2016 році. (Ярошевська Г.Л. голова РМО вчителів фізики та астрономії)

3. Використання вільного програмного забезпечення на уроках (Шаповалов М.А., учитель Сухоєланецької ЗОШ )

4. Організація роботи районної очно-дистанційної школи. (Бончук О.М., методист)

5. Організація участі Міжнародного інтерактивного конкурсу "Колосок", Всеукраїнського фізичного конкурсу «Левеня» (Бончук О.М., методист).

6. Про результати та типові помилки учнів при участі у ІІ етапі олімпіад та підготовку та участь у ІІІ етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з фізики та астрономії (Ярошевська Г.Л. голова РМО вчителів фізики та астрономії, Стоянов С.К., вчитель фізики та астрономії Новоодеської ЗОШ №3)

7. Організація роботи сайту спільноти вчителів - фізики Новоодеського району. (Ярошевська Г.Л. голова РМО вчителів фізики та астрономії)

Квітень, 2016

1. Тренінг «Розв’язання олімпіадних завдань»

2. Методичні посиденьки: «Організація та проведення лабораторного фізичного практикуму»(Вчителі району).

3. Віртуальна екскурсія з ознайомлення з фізичними процесами на підприємствах, наукових установах, техніці, астрономічними науково-дослідними установами. (Ярошевська Г.Л. голова РМО вчителів фізики та астрономії).

Зміст районного методичного об’єднання вчителів фізики та астрономії

Зміст роботи Термін Виконавці
Вивчення й реалізація основних положень нормативних і директивних документів про освіту щодо вивчення фізики та астрономії. серпень голова МО, вчителі фізики
Робота з новими Державними стандартами. протягом року вчителі фізики
Складання паспортів забезпечення навчально-виховного процесу в кабінетах фізики серпень завідуючі кабінетами
Планування роботи з предмета в новому навчальному році, затвердження календарного планування з фізики та астрономії. серпень вчителі фізики та астрономії
Консультації з питань ведення шкільної документації. протягом року голова МО, методист РМК
Складання пакету документів, необхідних при вивченні фізики та астрономії серпень-вересень голова МО, методист РМК
Складання плану роботи МО вчителів фізики та астрономії. серпень голова МО, вчителі фізики
Складання графіка проведення відкритих уроків та виховних заходів з фізики та астрономії на новий навчальний рік. серпень-вересень голова МО, вчителі фізики
Вивчення рівня навченості учнів. 1 раз на семестр вчителі фізики
Проведення консультацій з проблем навчально-виховного процесу. протягом року голова МО, методист РМК
Перевірка виконання програм. двічі на рік вчителі фізики
Вивчення, узагальнення, пропагування передового педагогічного досвіду. Створення банку даних актуального досвіду, організація самоосвіти. протягом року вчителі фізики
Вдосконалення педагогічної майстерності вчителів; керівництво роботою школи молодого вчителя; творчим колективом вчителів фізики протягом року голова МО
Опрацювання матеріалів для проведення підсумкової державної атестації у випускних класах. лютий-березень вчителі фізики
Розробка основних напрямків і форм активізації пізнавальної, науково-практичної діяльності учнів у позакласній роботі з фізики (олімпіади, конкурси, предметні тижні, аукціони знань тощо). протягом року вчителі фізики
Підготовка, відбір матеріалів до участі у конкурсах фахової майстерності (вчитель року). протягом року голова МО, вчителі фізики
Проведення І-ІІ турів Всеукраїнської шкільної олімпіади з фізики, підготовка учнів Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України (відділення «Технічні науки», «Фізика та астрономія») вересень-грудень голова МО, вчителі фізики
Заслухати звіти про проходження курсів підвищення кваліфікації педагогічних працівників та спецкурсів Грудень -травень Голова МО
Підбиття підсумків роботи МО вчителів фізики. червень голова МО
Завдання членам МО вчителів фізики на засідання серпневої педагогічної конференції. червень голова МО
Планування роботи МО вчителів фізики на наступний навчальний рік. серпень-вересень голова МО, вчителі фізики

План роботи методичного об’єднання вчителів фізики Новоодеського району Миколаївської області
на 2012-2013 н.р.

1. Вступ

У 2011-2012 навчальному році члени районного методичного об’єднання вчителів фізики працювали над розв’язанням першочергових завдань навчання та виховання учнів за сучасних умов. З урахуванням рівня організації навчально-виховного процесу, особливостей учнів, учителів члени районного методичного об’єднання вчителів фізики працювали над вирішенням методичної та виховної проблем.

Методична проблема, над якою працювало МО: «Формування інформаційної культури на уроках фізики шляхом впровадження активних методів роботи».

Виховна проблема: «Створення оптимальних умов для розвитку та саморозвитку особистості учня, спрямованих на поліпшення розумових та фізичних можливостей, оволодіння знаннями та вміннями з основ наук про здоров’я та пропагування здорового способу життя».

Районне методичне об’єднання вчителів фізики працює керуючись Законами України: «Про освіту», «Про загальну середню освіту»; Концепцією загальної середньої освіти, Національною доктриною розвитку освіти, Державною національною програмою «Освіта України ХХІ ст», директивними та інструктивними документами Міністерства освіти та науки України, управління освіти та науки ОДА, обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.

До складу методичного об’єднання вчителів фізики входить 24 педагога. Серед його членів 1- «Вчитель методист», 2- «Старший вчитель», 7 вчителів мають кваліфікаційну категорію «Спеціаліст вищої категорії», 6 – «Спеціаліст І категорії», 1- «Спеціаліст ІІ категорії», 8 – «Спеціаліст», 2 – незакінчену вищу освіту.

Всі школи району в певній мірі забезпечені лабораторним та демонстраційним обладнанням, але більшість обладнання застаріле, потребує ремонту та оновлення.

Уся робота з підвищення професійної майстерності вчителів будується на основі попереднього аналізу різноманітних даних, результатів діагностичних досліджень, анкетувань. Методична робота на діагностичній основі дає можливість виявити переваги та недоліки набутого досвіду роботи вчителя та помилки, що потребують методичної корекції, допомоги, і на цій підставі спланувати подальші дії з колегами у методичному об’єднанні.

На основі аналізу одержаних результатів визначаємо шляхи, спрямовані на подолання виявлених недоліків, використання передового педагогічного досвіду, розробка індивідуального підходу (у вигляді консультацій та рекомендованої літератури для проведення практичних занять).

У роботі методичного об’єднання поєднуються колективні, індивідуальні форми роботи, застосовуються нетрадиційні методи їх проведення, зорієнтовані на особистість кожного вчителя, на зростання його педагогічної майстерності й задоволення запитів учителів-практиків.

До пріоритетних проблем, над якими працювали протягом останніх років учителі фізики, слід віднести:

· «Формування життєвої компетентності в учнів на уроках фізики»

· «Формування творчої особистості на основі використання інноваційних технологій навчання»,

· «Шляхи підвищення ефективності уроку» та ін.

Робота над науково-методичними проблемами вимагає всебічної обізнаності вчителів із питань науки та педагогічної практики. З цією метою використовується інформаційна база райметодкабінету та фахових видань, які виписують педагоги: «Фізика в школах України», Газета «Фізика» Шкільний світ, інтернет ресурси.

Основною складовою в підвищенні наукового, фахового та методичного рівня вчителів є самоосвіта. В її процесі вивчається нова література (журнали, газети освітнього профілю), методи та методика викладання окремої галузі знань, набутий досвід іншими педагогами і не лише вітчизняними. Результати цієї роботи були викладені у вигляді доповіді на засіданнях методичних об’єднань та робіт на обласні науково-практичні конференції, а також при відвідуванні відкритих уроків.

Роботу методичного об’єднання організовуємо наступним чином: з чотирьох засідань на рік два - теоретичні, два - проводяться у формі семінарів-практикумів на базі шкіл.

Склалася певна система роботи з молодими вчителями, особливо в останні роки, оскільки колектив значно поповнився молодими фахівцями. Проводимо засідання школи молодого учителя, організовуємо відвідування та аналіз уроків у досвідчених вчителів, надаємо практичну допомогу у розробці певних тем уроку та складання календарно-тематичного планування. Молоді вчителі залучаються до всіх форм методичної роботи, які проводяться з учителями в районі. Пропонуємо виступи з тих тем, з яких володіють найкраще.

В ході планування методичної роботи звертаємо увагу на проведення тематичних семінарів. Для ефективного їх проведення здійснюємо попередню підготовку до них: вивчення теоретичного матеріалу, узагальнення навчальних тем, які вивчаються на основі проблеми, підготовки майстер класу, підбір нових форм проведення. Обговорення уроків, що традиційно зводяться до відзначення тільки позитивного в їх проведенні, замінено на обговорення проблеми, яка виноситься на семінар. Щоб обговорення проходило в невимушеній обстановці, заздалегідь готуються питання для дискусії, яка допомагає виявити різноманітні точки зору на проблему. Це спонукає вчителів до активної участі в обговоренні, обміну думками та висловлювання пропозицій щодо вирішення методичної проблеми. На засіданнях також впроваджуємо і нетрадиційні форми методичної роботи: круглий стіл, аукціон педагогічних ідей та методичний фестиваль. У ході відвідувань закладів проводимо огляди кабінетів фізики, під час яких вчителі знайомлять колег з своїми методичними матеріалами, обладнанням.

Протягом 2011-2012 н.р. було проведено семінар-практикум «Використання ІКТ на уроках фізики» на базі Новоодеської гуманітарної гімназії. У ході проведення семінару-практикуму учителі фізики ознайомились із можливостями Віртуальної лабораторії, різного програмного забезпечення. На практичному семінарі у Троїцькій ЗОШ вчителі переглянули урок-інтерв’ю з фізики у 8 та 10 класах «принцип дії теплових двигунів. Екологічні проблеми, пов’язані з використанням теплових двигунів» (вчитель Шарт Т.І.) та інтелектуально-пізнавальну гру для учнів 5-11 класів «Заглянемо в космос» (вчитель Прозоров Р.В.).

На засіданнях методичних об’єднань заслуховуються і обговорюються доповіді з найактуальніших питань навчання і виховання; робиться огляд нової фахової літератури; обговорюються книги, статті з журналів і газет на актуальні теми.

Згідно з висновками провідних дидактів української школи, показником ефективності науково-методичної роботи є співставлення зростання педагогічної майстерності з кінцевою метою методичної роботи - підвищенням якості та ефективності навчально-виховного процесу. Систематична цілеспрямована методична робота з учителями фізики, яка позитивно впливає на рівень професійної компетентності педагогів району, суттєво позначається на її результатах і ефективності.

Підвищенню фахового рівня педагогів сприяє їх участь у методичних заходах різного рівня: конференціях, семінарах, конкурсах тощо. Постійно проводиться робота по залученню учителів району у щорічних обласних науково-практичних конференціях та конкурсах навчально-методичного забезпечення викладання природничих дисциплін у ЗНЗ. Так у листопаді 2011 року вчителі Ярошевська Г.Л. (Новоодеська ЗОШ № 1), Прокопенко Л.В. (Кандибинська ЗОШ), Блажко Б.Б. (Червоноволодимирівська ЗОШ) взяли участь у обласній науково-практичній конференції вчителів природничих дисциплін з проблеми «Глобальні проблеми людської цивілізації: науково-практичний аспект», Ярошевська Г.Л. стала учасником Всеукраїнської науково – практичної конференції «Модернізація шкільної природничо – математичної освіти як стратегія її розвитку у ХХІ ст.» (квітень 2012 р.)

Організація результативної участі школярів у конкурах, олімпіадах - нелегка праця, яка потребує високого рівня фахової майстерності педагога. Слід відзначити, що не всі школи беруть участь у ІІ етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з астрономії. У 2011-2012 н.р. призерами ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з фізики стали учні Новопетрівської ЗОШ (7 клас), Новоодеської ЗОШ №2 (7 клас), Нооводеської ЗОШ №1 (7, 8, 9, 11 клас), Новоодеської гуманітарної гімназії (8, 11 клас), Новоодеської ЗОШ №3 (8, 10 клас), Антоівської школи-інтернату (9 клас), Кандибинської ЗОШ (10 клас), Новосафронівської ЗОШ (11 клас). Призерами ІІ етапу Всеукраїнської олімпіади з астрономії стали учні Димівської ЗОШ (10 клас), Новоодеської ЗОШ №3 (10 клас), Підлісненської ЗОШ (10,11 клас), Новоодеської ЗОШ №1 (11 клас), Бузької ЗОШ (11 клас), Новоодеської ЗОШ №2 (11 клас), Гур’ївської ЗОШ (11 клас).

Важливим аспектом роботи зі здібними учнями є залучення їх до участі в альтернативних конкурсах. Позитивним є зростання учасників Всеукраїнського конкурсу фізики «Левеня» - 178 учнів, Міжнародному природничому інтерактивному конкурсі «Колосок осінній» - 663 учні, «Колосок весняний» - 552учні.

Вчителі та учні Новоодещини беруть участь у різноманітних обласних, Всеукраїнських та Міжнародних конкурсах. Команди Кандибинської, Димівської, Новоінгульської та Новоодеської ЗОШ №2 взяли участь в інтернет олімпіаді «Відкрита природнича демонстрація», команда Кандибинської ЗОШ зайняла третє місце в заочному турі. В Конкурсі молодіжних проектів з енергоефективності учасниками стали учні Новоодеської ЗОШ №1 та Кандибинської ЗОШ. Учні Кандибинської ЗОШ – учасники конкурсу «Діти за чисту енергію». Учениця Новоодеської ЗОШ №1 Андреєва Карина стала фіналістом конкурсу з морської кібернетики, та призером конкурсу «Космічні фантазії». Нажаль, жодна школа не взяла участі у конкурсі «Вчитель новатор».

Запровадження в навчально-виховний процес шкіл інформаційно-комунікаційних технологій є вимогою часу. На платформі Майкрософт було створено спільноту вчителів фізики. В цьому році планується інший формат роботи спільноти.

Протягом 2011 – 2012 н.р. було узагальнено досвід роботи Ярошевської Г.Л. з теми «Використання ІКТ на уроках фізики», планується узагальнення досвіду Блажко Б.Б.

За сучасних умов розвитку освіти України великого значення набуває система методичної роботи в районі, головною метою якої є не лише надання допомоги вчителям у розвитку та підвищенні професійної майстерності, але й активізація творчого потенціалу кожного вчителя методичного об'єднання. Для школи потрібні висококваліфіковані вчителі, які постійно шукають і знаходять найбільш ефективні шляхи й засоби вирішення завдань навчання, виховання, розвитку учнів, підготовки їх до життя. Вирішення цих завдань потребує пошуків творчих шляхів удосконалення всіх ділянок методичної роботи, систематичного озброєння вчителів міцними й глибокими знаннями, підвищення ефективності їхньої праці.

Для досягнення цієї мети визначено наступні завдання районного методичного об’єднання вчителів фізики:

· Забезпечення інтеграції методичних зусиль педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів району щодо запровадження інноваційних педагогічних технологій; виявлення, систематизацію та розповсюдження прогресивного педагогічного досвіду, ефективних технологій, орієнтованих на співпрацю учасників навчально-виховного процесу.

· Трансляцію інформаційного потоку від науки і перспективного досвіду до педагогічних працівників, стимуляцію їх самоосвітньої діяльності.

· Науково-методичне та організаційне супроводження процесів реформування загальної середньої освіти.

· Моніторинг процесів реформування загальної середньої освіти в загальноосвітніх навчальних закладів району.

· Наукове супроводження та методичне забезпечення навчально-виховного процесу.

· Вивчення, аналіз, удосконалення змісту та якості навчально-виховного процесу в загальноосвітніх навчальних закладах району в умовах особистісно орієнтованого навчання та виховання.

· Організаційно-методичну діяльність щодо підвищення професійної майстерності педагогічних працівників.

· Інформаційно-аналітичне забезпечення та інформатизацію загальноосвітніх навчальних закладів району.

· Створення умов для збереження, систематичного поповнення та ефективного використання методичного фонду літератури, аудіо- та відеоматеріалів.

ІІ. Основні форми методичної роботи у 2012/2013 н.р.

· науково-практичні семінари для всіх категорій педагогічних працівників;

· постійно діючі проблемні семінари;

· педагогічні виставки, конкурси;

· школа молодого вчителя;

· ділові та рольові ігри;

· авторські семінари, майстер-класи, педагогічні лабораторії, педагогічні майстерні, педагогічні студії;

· консультації з окремих питань освітньої та виховної діяльності;

· наставництво, самоосвіту;

· робота методичного об’єднанння вчителів фізики (лекції науковців, практичні заняття, круглі столи, аукціони педагогічних ідей, відвідування уроків та позакласних занять, обговорення педагогічної літератури, книг, періодичних видань тощо);

· формування груп з досвідчених вчителів щодо розробки методичних рекомендацій з різних питань навчально-виховного процесу.

ІІІ. Тематика засідань методичного об’єднання вчителів фізики

№ з/п Зміст роботи Форма роботи Відповідальні Відмітка про виконання
І засідання (серпень)
1Про виконання плану роботи РМО вчителів фізики та астрономії за минулий навчальний рік та обговорення плану роботи на поточний навчальний рік. Звіти, обговорення Голова МО, вчителі фізики
2 Аналіз навчальних програм, підручників на 2012-2013 н.р. Розгляд нових стандартів. Доопрацювання, інформування Голова МО
3 Опрацювання інструктивно-методичних матеріалів. Інформування Методист РМК
4 Забезпечення навчально-виховного процесу у районі. Комплектування методичної папки, анкетування вчителів Вчителі фізики
5 Готовність кабінетів до роботи у новому навчальному році, оформлення необхідної документації. Інформування Голова МО
6 Розподіл доручень та завдань між членами МО на новий навчальний рік. Інформування Голова МО
7 Участь у Всеукраїнському конкурсі «Учитель року» у номінації «Фізика» Інформування, обговорення Голова МО, методист РМК
8 Підсумки участі учнів та вчителів в конкурсах протягом 2011-2012 н.р. Залучення до участі у конкурсах та олімпіадах у 2012-2013 н.р. Інформування Голова МО, методист РМК
ІІ засідання (жовтень)
1 Огляд новинок методичної, психолого-педагогічної та науково-популярної літератури. Повідомлення Голова МО
2 Результативність позакласних заходів з фізики. Підготовка до проведення І туру олімпіади з фізики та астрономії, конкурсів «Енергія», «Колосок», «Левеня». Обговорення звітів. Методист РМК, вчителі фізики
3 Робота з обдарованими дітьми. Інформування, практичне заняття Представник робочої групи, вчителі фізики
4 Результативність участі вчителів у конкурсі «Учитель року» у номінації «Фізика». Підготовка до ІІ етапу конкурсу. Інформування Методист РМК
5 Відкритий урок та позакласний захід з фізики Перегляд уроків Вчитель фізики Димівської ЗОШ
ІІІ засідання (січень)
1 Підсумки проведення районного етапу конкурсу «Вчитель року» у номінації «Фізика» Інформування Методист РМК, учасник ІІ етапу
2 Творчий портрет вчителів, що атестуються «Ярмарок ідей» Творчий звіт Вчителі фізики, які атестуються в 2012-2013 н.р.
3 Підсумки участі в конкурсах, олімпіадах, турнірах та інших змаганнях з фізики Інформування Голова МО, вчителі фізики
4 Творча фізична лабораторія (демонстрація фізичних дослідів) Практичне заняття Вчителі фізики
IV засідання (березень)
1 Про підготовку до ДПА з фізики в 11 класі Обговорення Голова МО, методист РМК
2 Аналіз роботи за рік та перспективне планування роботи РМО вчителів фізики Анкетування, аналіз Голова МО
3 Відкритий урок та захід з фізики Перегляд уроків Вчитель фізики Улянівської ЗОШ
4 Підсумки роботи РМО вчителів фізики в поточному навчальному році Звіт Голова МО

V. Заходи щодо підвищення фахової майстерності вчителів фізики

1) Вивчення, вдосконалення та впровадження передового педагогічного досвіду вчителів шкіл району та області (вересень-лютий):

- кожному із членів МО вчителів фізики, що має власні методичні розробки, необхідно знайомити колег з цим досвідом у ході проведення відкритих уроків, виховних заходів, семінарів;

- на засіданнях МО систематично знайомити із новинками психолого-педагогічної, методичної літератури, фаховими загально педагогічними періодичними виданнями;

- провести «творчий портрет» вчителів, що атестуються «Ярмарок ідей», практичне заняття – «Фізика – цікаво!!!»;

- продовжувати співпрацю з кафедрами фізики та астрономії педагогічного університету ім. Сухомлинського та інституту вдосконалення вчителів Миколаївської області;

- підтримувати творчі зв’язки, провести обмін досвідом роботи з МО інших районів.

2) Брати участь у роботі семінарів-практикумів фізики (протягом року)

3) Призначити наставників молодим педагогам (вересень)

4) Кожному вчителю працювати над виробленням власного стилю проведення уроків та позакласних заходів. (протягом року)

5) Взяти участь у проведенні конкурсу «Вчитель року» у номінації «Фізика» (жовтень – лютий)

6) Активізувати участь вчителів та учнів у різних обласних, Всеукраїнських та Міжнародних конкурсах (протягом року)

VI. Контроль за якістю навчальних досягнень учнів

1) Систематично проводити моніторинги навчальних досягнень учнів.

2) Аналізувати семестрові статистичні звіти вчителів фізики.

3) Проводити підсумкові контрольні роботи з метою вивчення якості засвоєння навчального матеріалу учнями.

4) Адміністрації шкіл систематично проводити зрізи знань під час перевірки викладання фізики та атестації вчителів.

VII. Проблемні питання, над вирішенням яких поглиблено працюють учителі

Теми для поглибленого опрацювання обрано з урахуванням особистих здібностей і нахилів педагогів, нових тенденцій розвитку педагогічної освіти, а також науково-методичних проблем, над вирішенням яких працюють шкільні МО, педагоги району. Виходячи з цього, кожен педагог знаходить свій шлях до підвищення педагогічної майстерності, до творчості.


Кiлькiсть переглядiв: 1911

Коментарi